The notion of time from a didactics' point of view. Conceptions of 5 to 7-years- old students about time perception - Apprentissage, Didactique, Évaluation, Formation Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Journal of Interdisciplinary Methodologies and Issues in Science Année : 2019

The notion of time from a didactics' point of view. Conceptions of 5 to 7-years- old students about time perception

Résumé

The enigmatic question of time, essentially of a physical, psychological and social nature, occupied human since becoming aware of his existence and of the surrounding environment. Young students' conceptions may be a starting point for improving their understanding of the world. This research is interested in very young students who are in full "construction" of the concept of time. Conceptions related to time notion play a decisive role throughout learning procedure and are often incompatible with the scientific model. Conceptions' analysis is a tool for the advancement of a proximal development zone in which a first conceptual system can be built by students. We refer to the area of current or potential success of young students concerning the understanding of time notion. This paper presents findings on 5 to 7-year-old students' conceptions about the inverse relationship between time and speed. Keywords conceptions, students 5 to 7 years old, time, speed, methodology, qualitative analysis
La question énigmatique du temps, de nature essentiellement physique, psychologique et sociale, a occupé l'individu à partir du moment où il a pris conscience de son existence et de l'environnement qui l'entoure. Les conceptions des jeunes élèves constituent le point de départ pour améliorer leur compréhension du monde. La présente recherche s'intéresse à de très jeunes élèves qui sont en pleine construction du concept de temps. Ces conceptions relatives à la notion de temps jouent un rôle décisif dans l'apprentissage et sont souvent incompatibles avec le modèle scientifique. Leur analyse est un outil d'aménagement d'une zone proximale de développement au sein de laquelle un premier système conceptuel peut être construit par les élèves. Le présent article expose nos premiers résultats obtenus concernant les conceptions d'élèves de 5 à 7 ans sur la relation inverse entre le temps et la vitesse. Mots-clés : conceptions, élèves de 5 à 7 ans, temps, vitesse, méthodologie, analyse qualitative

Domaines

Education
Fichier principal
Vignette du fichier
Vol7_art10_Xirouchaki.pdf (545.99 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02117491 , version 1 (02-05-2019)

Identifiants

Citer

Eleni Xirouchaki, Jean-Marie Boilevin. The notion of time from a didactics' point of view. Conceptions of 5 to 7-years- old students about time perception. Journal of Interdisciplinary Methodologies and Issues in Science, 2019, The Time Era, ⟨10.18713/JIMIS-160419-7-10⟩. ⟨hal-02117491⟩
167 Consultations
587 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More