Practice and impact of the instruments in the “applied arts” curriculum. The case of the French high schools - Structure fédérative d'études et de recherches en éducation de Provence Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Techne Series. Research in Sloyd Education and Craft Science Année : 2017

Practice and impact of the instruments in the “applied arts” curriculum. The case of the French high schools

Résumé

Activities involving Design and Applied Arts (DAA) appear on the curriculum for each cycle from primary to secondary school in France. At primary school (3–11 years) and secondary school (for 12– 15 years), these activities are prescribed in the context of two disciplines: at primary, arts education and sciences and technology education; visual arts and technology at secondary. Later (for 15–18 years old) DAA becomes a discipline per se. DAA is taught in a discipline called " Sciences Technology Design Applied Arts " (STD2A). The STD2A curriculum provides multidisciplinary approaches and practice shifts based on design projects involving processes of acquisition of skills. This syllabus does not train design professionals, but educates students about design abilities. This syllabus allows a continuation of study in the DAA in specialised schools and at university (architecture, graphic arts, industrial arts…). This paper proposes to itemise the relationship between design task and design activity within a curriculum of study (the research context) and an activity analysis of the students. Three teaching-learning-design situations have been investigated (different teaching situations and projects of teaching teams) during the summative test in the senior year. The research goal is focused on the instruments the students use to structure their activity and how and why they use them to hone the skills they actually implement in their learning.
Des activités de design et d'arts appliqués (DAA) figurent au programme de chaque cycle de l'école primaire (3-11 ans) à l'école secondaire (12-15 ans) en France. Ces activités sont prescrites dans le cadre de deux disciplines: dans l'enseignement primaire, il s'agit de l'éducation artistique et de l'enseignement des sciences et de la technologie; dans le secondaire, il s'agit des Arts plastiques et de la Technologie. Plus tard (pour les 15-18 ans), le DAA devient un domaine d'enseignement en soi, une filière du baccalauréat, appelé "Sciences Technologie Design Arts Appliqués" (STD2A). Le programme STD2A propose des approches multidisciplinaires et des changements de pratiques basés sur des projets de conception impliquant des processus de développement de compétences. Ce programme ne forme pas les professionnels de la conception, mais permet aux élèves d'aborder les compétences de conception. Cette filière ouvre vers une poursuite d'études dans des écoles spécialisées et à l'université (architecture, arts graphiques, arts industriels ...). Cet article propose de détailler la relation entre la tâche de conception prescrite et l'activité de conception des élèves (le contexte de la recherche) à travers une analyse de de cette activité. Trois situations d'enseignement-apprentissage de la conception ont été étudiées (auprès d'équipes pédagogiques différentes) lors de l'épreuve sommative du baccalauréat. L'objectif de la recherche est axé sur les instruments que les élèves utilisent pour structurer leur activité et comment et pourquoi ils les utilisent pour affiner les compétences qu'ils mettent effectivement en œuvre dans leur apprentissage.
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Farsy, S. et al. 2017. Practice and impact of the instruments in the “applied arts” curriculum....pdf (1.21 Mo) Télécharger le fichier
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Dates et versions

hal-01673105 , version 1 (28-12-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01673105 , version 1

Citer

Sophie Farsy, Marjolaine Chatoney, Éric Tortochot. Practice and impact of the instruments in the “applied arts” curriculum. The case of the French high schools. Techne Series. Research in Sloyd Education and Craft Science, 2017. ⟨hal-01673105⟩
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