A. E. Baldassari, Picasso et les maîtres, Paris: Réunion des Musées Nationaux, 2008.

R. Barthes, Le Texte et l'image. Paris: Éditions Paris Musées, pp.104-110, 1986.

J. Baudrillard, Simulacres et simulations, 1981.

M. Baxandall, Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy, Oxford: Oxford UP, 1972.

H. Belting, Pour une anthropologie des images, Paris: Gallimard, 2004.

D. Bjelajac, American Art, a Cultural History, 2000.

S. Coëllier, . Le-postmodernisme, . De-sturtevant-À-mathieu, and . Mercier, Actes du colloque Le postmoderne : un paradigme pertinent dans le champ artistique ?, organisé par l, pp.30-31, 2008.

G. Deleuze, Difference and Repetition. Trans. Paul Patton, Columbia UP, 1994.

T. S. Eliot, The Sacred Wood, 1920.

C. Gintz and . Autrement, Paris: Musée d, 1984.

R. Krauss, The Originality of the Avant Garde and Other Modernist Myths, 1986.

W. J. Mitchell, What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images, Chicago: Chicago UP, 2005.

R. Phelan, Le Questionnement du cadre par la peinture américaine depuis 1945 Thèse de doctorat, soutenue à l'Université Lumière Lyon 2, 2006.

R. Phelan, From Apartheid to Aids: A Transferable Icon (On Ernest Pignon-Ernest Cultural Transformations in the English- Speaking World, Cécile Cottenet, pp.170-177, 2010.

R. B. Phelan and . Gervais, Performing Man: création visuelle dans Falling Man de Don DeLillo, van der Klei et Annie Dulong eds. L'imaginaire du 11 septembre 2001. Motifs, figures et fictions. Montréal: Éditions Nota Bene, 2014.

P. Quignard, Le Sexe et l'effroi. Paris: Gallimard, 1996.

R. Rosenblum, On Modern American Art, 1999.

I. Sandler, The Triumph of American Painting, 1: A History of Abstract Expressionism, 1970.

I. Sandler, Le Triomphe de l'art américain, 2 : Les Années soixante, 1990.

I. Sandler, Le Triomphe de l'art américain, 3 : l'École de, 1991.

E. Sturtevant, Sturtevant: The Razzle Dazzle of Thinking, 2010.

I. 1. Sturtevant, F. G. Torres, and A. America, Light bulbs, rubber light sockets and cords, 12 parts, 20 m with 7.5 m extra cord each, 2004.

I. Lou, The Damned Resin, steel, and glass beads, 218.44 x 106, 2004.

. Gonzalez-torres, Warhol Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main. Courtesy Galerie Thaddaeus Ropac, Image 5. Installation view with Johns