D. Atchoarena and F. Caillods, Technical education: a dead end or adapting to change? Technical and Vocational Education, pp.73-96, 1999.

. Banque-mondiale, Banque mondiale. Rapport annuel, 2010.

J. S. Bekale-nze and J. Ginestié, La construction de l'identité professionnelle de l'enseignant de l'enseignement technique au Gabon. Rocare; Revue Africaine de Recherche en Education, pp.33-43, 2011.

J. S. Bekale-nze and J. Ginestié, Technical and vocational teaching and training in Gabon: how future teachers build their vocational identity?, International Journal of Technology and Design Education, vol.22, issue.3, pp.399-416, 2012.

J. S. Bekale-nze, J. Ginestié, B. Hostein, and C. Mouity, Éducation technologique, formation professionnelle et développement durable, 2006.

A. Bouras, J. S. Bekale-nze, J. Ginestié, and B. Hostein, Education technologique, formation professionnelle et lutte contre la pauvreté, 2008.

J. Ginestié, 11-15 november) From education to training, a long way for TVET. Paper presented at the International high-level Symposium on educational challenges in sciences, technology and ICT. New millenium learners and innovative learning environments, 2012.

J. Ginestié, La formation professionnelle des enseignants, un défi pour le 21e siècle Education technologique, formation professionnelle et formation des enseignants, 2014.

J. Ginestié, O. Balonzi, and R. Kohowalla, Une éducation générale pour tous, une qualification professionnelle pour chacun. Libreville: Ministère de l'enseignement supérieur de la recherche et de l'innovation technologique Éditions, 2006.

J. Ginestie and J. S. Bekale-nze, The Republic of Gabon: an overview, Education in East and Central Africa, pp.245-272, 2014.

J. Ginestié, H. Huot-marchand, and L. Delahaies, L'EFTP en Afrique subsaharienne : où en est-on, Education technologique, Formation professionnelle et égalité des chances, pp.61-76, 2012.

R. Reinikka and N. Smith, Enquêtes de suivi des dépenses publiques dans l'éducation ; Ouganda, 2011.

R. Reinikka and J. Svensson, Confronting competition: Investment, profit, and risk. Uganda's Recovery: The Role of Farms, Firms, and Government, pp.207-234, 2001.

R. Reinikka and J. Svensson, Fighting Corruption to Improve Schooling: Evidence from a Newspaper Campaign in Uganda, Journal of the European Economic Association, vol.3, issue.2-3, pp.259-267, 2005.
DOI : 10.1162/jeea.2005.3.2-3.259

R. Reinikka and J. Svensson, Using Micro-Surveys to Measure and Explain Corruption, World Development, vol.34, issue.2, 2006.
DOI : 10.1016/j.worlddev.2005.03.009

R. Reinikka and J. Svensson, The power of information in public services: Evidence from education in Uganda, Journal of Public Economics, vol.95, issue.7-8, 2011.
DOI : 10.1016/j.jpubeco.2011.02.006

M. Rwehera, Éducation, développement et pauvreté en Afrique subsaharienne, Bureau international d'éducation Curriculum, compétences et lutte contre la pauvreté en Afrique SubSaharienne, pp.1-13, 2004.

A. Sindzingre, Institutions, Développement et Pauvreté, 2006.

U. and &. Wgecd-adea, Early childhood care and education regional report, Africa. Dakar: UNESCO, 2010.

I. Wade, J. Ginestié, A. Diagne, and J. S. Bekale-nze, Education technologique, formation professionnelle et égalité des chances (I, Marseille: IUFM, 2011.

R. Walther, Apprendre pour vivre et travailler : contribution du GEFOP au rapport sur le développement dans le monde, 2006.

R. Walther, La formation en secteur informel, 2006.

R. Walther, Les nouveaux dispositifs de formation professionnelle post-primaire. Les résultats d'une enquête terrain au Cameroun, Mali et Maroc Document de travail, 2009.

R. Walther and M. Tamoifo, L'itinéraire professionnel du jeune africain. Les résultats d'une enquête auprès de jeunes leaders africains sur les dispositifs de formation professionnelle post-primaire Document de travail, 2009.