Prevention activity, design activity: to the emergence of creative design in the prevention of risks - Aix-Marseille Université Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2012

Prevention activity, design activity: to the emergence of creative design in the prevention of risks

Résumé

For the last 15 years, Education relating to the health and safety of the work (ES&ST) has been in- troduced in France. It is to train professionals who adopt behaviours that integrate the prevention of risks in their ordinary activities. This presupposes to consider the control of risk as a component of the professional qualification. Numerous studies have shown that there are differences between the knowledge put at stake by professionals in their practices and those worn by the educational institution. In professional situations, the operator must adapt to the context and take decisions in new situations. The student must then evolve between a school that does not compromise with the safety and the safety of the company which accommodates according to the situations encoun- tered. In a theoretical context of cognitive ergonomics and analysis of the activity of design, we will consider the activities for the prevention of risks as the activities of design and we will propose a reflection on the characteristics of the situations and activities which are likely to be proposed by the teacher in order to foster the capacity for adaptation in professional situation of students.
Depuis une quinzaine d’années a été introduit en France un Enseignement relatif à la Santé et à la Sécurité du Travail (ES&ST). Il s’agit de former des professionnels qui adoptent des conduites qui intègrent la prévention des risques dans leurs activités ordinaires. Ce qui suppose de penser la maîtrise des risques comme une composante de la qualification professionnelle. De nombreuses études ont montrées qu’il existe des écarts entre les savoirs mis en jeu par les professionnels dans leurs pratiques et ceux portés par l’institution scolaire. En situation professionnelle, l’opérateur doit s’adapter au contexte et prendre des décisions face à des situations nouvelles. L’élève doit alors évoluer entre une école qui ne transige pas avec la sécurité et celle de l’entreprise qui s’en accom- mode en fonction des situations rencontrées. Dans un contexte théorique d’ergonomie cognitive et d’analyse de l’activité de conception, nous envisagerons les activités de prévention des risques comme des activités de conception et nous proposerons une réflexion sur les caractéristiques des situations et des activités qui sont susceptibles d’être proposées par l’enseignant afin de favoriser la capacité d’adaptation en situation professionnelle des élèves.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01435980 , version 1 (16-01-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01435980 , version 1

Citer

Perrine Martin, Hélène Cheneval-Armand. Prevention activity, design activity: to the emergence of creative design in the prevention of risks. Ginner, Thomas Hallström, Jonas Hultén, Magnus. Technology Education in the 21st Century, Linköping University Electronic Press, 2012, 978-91-7519849-1. ⟨hal-01435980⟩
155 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More