Tutorat collectif et renversement de la logique de formation. - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Éducation permanente Year : 2016

Collective tutoring and reversal of training logic. Tutoring: what practices for what issues

Tutorat collectif et renversement de la logique de formation.

Abstract

Based on an experience of teacher training in reflexive analysis in the Val d'Aosta, the article shows the specificities of a system based on a form of collective tutoring, articulating complex dimensions and different levels of mentoring. The helping relationship becomes a sine qua non of the social learning process, which emphasizes teacher professionalism, and transforms the pedagogical relationship and educational situations. This practice confers autonomy on the learner and inscribes it in a process of continuous formation.
Issue d’une expérience de formation d’enseignant à l’analyse réflexive dans le Val d’Aoste, l’article montre les spécificités d’un dispositif fondé sur une forme de tutorat collectif, articulant dimensions complexes et différents niveaux de mentoring. La relation d’aide devient une condition sine qua non du processus d’apprentissage social, qui valorise la professionnalité enseignante, et transforme la relation pédagogique et les situations éducatives. Cette pratique confère une autonomie à l’apprenant et l’inscrit dans une démarche de formation permanente.
Fichier principal
Vignette du fichier
Article EP206 FLO RASO.pdf (1.27 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Explicit agreement for this submission

Dates and versions

hal-01440537 , version 1 (19-01-2017)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01440537 , version 1
  • PRODINRA : 57782

Cite

Michel Floro, Maria Vincenza Raso. Tutorat collectif et renversement de la logique de formation. : Le tutorat : quelles pratiques pour quels enjeux . Éducation permanente, 2016, Le tutorat quelles pratiques pour quels enjeux ?, 2016/1 (206). ⟨hal-01440537⟩
205 View
342 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More