Collective tutoring and reversal of training logic. Tutoring: what practices for what issues
Tutorat collectif et renversement de la logique de formation.
Abstract
Based on an experience of teacher training in reflexive analysis in the Val d'Aosta, the article shows the specificities of a system based on a form of collective tutoring, articulating complex dimensions and different levels of mentoring. The helping relationship becomes a sine qua non of the social learning process, which emphasizes teacher professionalism, and transforms the pedagogical relationship and educational situations. This practice confers autonomy on the learner and inscribes it in a process of continuous formation.
Issue d’une expérience de formation d’enseignant à l’analyse réflexive dans le Val d’Aoste, l’article montre les spécificités d’un dispositif fondé sur une forme de tutorat collectif, articulant dimensions complexes et différents niveaux de mentoring. La relation d’aide devient une condition sine qua non du processus d’apprentissage social, qui valorise la professionnalité enseignante, et transforme la relation pédagogique et les situations éducatives. Cette pratique confère une autonomie à l’apprenant et l’inscrit dans une démarche de formation permanente.
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