Testing of functions of an assistance systems to help the underachieving students in mathematics - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education Year : 2016

Testing of functions of an assistance systems to help the underachieving students in mathematics

Mise à l’épreuve des fonctions d’un dispositif d’aide aux élèves en difficulté en mathématiques

(1) , (2) , (1) , (2) , (1) , (2)
1
2

Abstract

As part of a collaborative research project, we created a learning aid to help students with dificulties in mathematics. As an auxiliary didactic system, the learning aid assumes four functions: chronogenetic, mesogenetic, topogenetic, and the dialectical function of suspension and anticipation of action. Here we put the theoretical model to the test by analyzing its implementation in two classrooms. This testing enables us to examine the various functions and further develop the model’s original prototype.
Dans le cadre d’un projet de recherche collaborative, nous avons modélisé un dispositif d’aide aux élèves en difficulté en mathématiques en tant que système didactique auxiliaire assumant quatre fonctions : chronogénétique, mesogénétique, topogénétique et la fonction dialectique de suspension et d’anticipation de l’action. Nous mettons ici à l’épreuve ce modèle théorique à partir des analyses de deux implémentations dans deux autres classes. Ces mises à l’épreuve nous permettent de questionner les différentes fonctions et de faire évoluer le prototype de départ.
Fichier principal
Vignette du fichier
Dispositif aide_25septembre2015.pdf (829.47 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)
Loading...

Dates and versions

hal-01444038 , version 1 (24-04-2018)

Identifiers

Cite

Teresa Assude, Jeanne Koudogbo, Karine Millon-Fauré, Marie-Pier Morin, Jeannette Tambone, et al.. Mise à l’épreuve des fonctions d’un dispositif d’aide aux élèves en difficulté en mathématiques. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 2016, 16 (1), pp.64-76. ⟨10.1080/14926156.2015.1119333⟩. ⟨hal-01444038⟩
334 View
265 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More