Metamorphosis and its interplays in two texts of the Florentine Cinquecento : Machiavelli's Golden Ass and Gelli's Circe - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Studii de Stiinta si Cultura Year : 2014

Metamorphosis and its interplays in two texts of the Florentine Cinquecento : Machiavelli's Golden Ass and Gelli's Circe

Jeux de la métamorphose dans deux textes du Cinquecento florentin : L'Âne d'or de Machiavel et La Circé de Gelli

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Brigitte Urbani

Abstract

Abstract – Machiavelli's unfinished poem, " The Golden Ass " , undertaken about 1517, was published in 1549, the same year as Giovan Battista Gelli's " Circe ". Drawing its inspiration from Apuleius' celebrated " Golden Ass " and Dante's " Divine Comedy " , this text, by which Machiavelli intends to stand as the judge of his time, ends with the rewriting of one of Plutarch's famous " moral works " devoted to the superiority of animal condition. Gelli takes up the latter notion illustrating it through a fully distinct work, in the form of a series of dialogues uttered on the island of Circe: Ulysses proposes to the animals to give them back their original human form but they obstinately refuse his offer. Machiavelli's poem was indeed a vengeful political fable – Gelli's " Circe " , as far as it is concerned, appears to be as a philosophical and humanistic lesson addressed by the author to his contemporaries.
– Le poème inachevé de Machiavel, « L'Âne d'or », entrepris vers 1517, fut publié en 1549, la même année que « La Circé » de Giovan Battista Gelli. Inspiré du célèbre « Âne d'or » d'Apulée et de la « Divine Comédie » de Dante, ce texte, par lequel Machiavel entend se faire justicier de son époque, se termine sur la réécriture d'une célèbre « oeuvre morale » de Plutarque qui est un éloge de la supériorité de la condition animale. Gelli reprend cette dernière idée et lui consacre une oeuvre à part entière, sous la forme d'une série de dialogues advenus sur l'île de Circé où les animaux à qui Ulysse propose de rendre leur forme humaine, refusent l'offre énergiquement. Tandis que le poème de Machiavel était une fable politique vengeresse, « La Circé » de Gelli apparaît comme une leçon de philosophie et d'humanisme adressée par l'auteur à ses contemporains.
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Brigitte Urbani. Jeux de la métamorphose dans deux textes du Cinquecento florentin : L'Âne d'or de Machiavel et La Circé de Gelli . Studii de Stiinta si Cultura, 2014. ⟨hal-01599844⟩

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