. Kagan, Enfin, l'originalité de cette recherche se situe dans l'usage du modèle 3 x 2 des buts d'accomplissement, qui a permis d'apporter un grain d'analyse plus fin que les précédents modèles. Les perspectives envisagées ci-dessus permettront d'enrichir encore davantage l'étude des buts d, 1992.

A. R. Bibliographie and . Kherroubi-m, Les pratiques de la classe en « milieux difficiles », 2003.

A. A. Gille-b, « La contribution de l'Éducation prioritaire à l'égalité des chances des élèves ». Rapport IGEN et IGAENR n o 2006-076 au ministre de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, 2006.

B. R. and T. L. Vitulli-w, « The relationship between goal orientation and age among adolescents and adults », Journal of Genetic Psychology, pp.160-84, 1999.

B. R. Shibaz-l, « Achievement goals for teaching as predictors of students' perceptions of instructional practices and students' help-seeking and cheating ». Learning and instruction, pp.18-453, 2008.

B. R. Shibaz-l, « Striving to connect and striving to learn: Influences of relational and mastery goals for teaching on teacher behaviors and student interest and help seeking, International journal of educational research, pp.65-106, 2014.

C. Y. Shim-s, « Predicting teachers' achievement goals for teaching: The role of perceived school goal structure and teachers' sense of efficacy ». Teaching and teacher education, pp.32-44, 2013.

C. F. Sarrazin-ph, « Effort et buts d'accomplissement, D. Delignières (dir.), L'effort. Paris : Éditions EPS, pp.41-60, 2000.

D. L. , F. A. Stupnisky-r, and S. T. Perry-r, « Personal goals as predictors of intended classroom goals: Comparing elementary and secondary school pre-service teachers », British journal of educational psychology, pp.83-396, 2013.

D. C. Elliott-e, « Achievement motivation Handbook of child psychology, pp.643-691, 1983.

E. A. Harackiewicz-j, « Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis », Journal of personality and social psychology, pp.70-461, 1996.

E. A. Mcgregor and H. A. , « A 2 x 2 achievement goal framework », Journal of personality and social psychology, pp.80-501, 2001.

E. A. and M. K. Pekrun-r, « A 3 x 2 achievement goal model », Journal of educational psychology, vol.103, issue.3, pp.632-648, 2011.

F. M. Dresel-m and D. O. Nitsche-s, « Goal orientations of teacher trainees: longitudinal analysis of magnitude, change and relevance », Journal for educational research online, vol.2, issue.2, pp.9-33, 2010.

G. B. and P. P. Frenay-m, « Structure de buts, relations enseignants-élèves et adaptation scolaire des élèves : une analyse multi-niveaux ». Revue française de pédagogie, pp.155-57, 2006.

H. P. Pickwell-a, « Take your partners: A description of a student social system in a secondary school dance class », Journal of Teaching in Physical Education, vol.2, pp.15-171, 1996.

K. R. Ackerman-p, « Aging, adult development, and work motivation, Academy of Management Review, pp.29-440, 2004.

L. C. Kamanzi-p and . Larochelle-m, « De quelques facteurs facilitant l'intensification de la collaboration au travail parmi les enseignants : le cas des enseignants canadiens ». Éducation et sociétés, pp.59-77, 2009.

L. B. Poussin-b and D. H. Cordoba-a, « Les références curriculaires des enseignants d'éducation physique : influence de l'ancienneté, Schweizerische zeitschrift für bildungswissenschaften, pp.137-163, 2012.

M. J. Murillo-a, « La distance à la performance attendue : un indicateur des choix de l'enseignant en fonction du potentiel de chaque élève, pp.162-67, 2008.

R. P. Mcdermott, Social Relations as Contexts for Learning in School, Harvard Educational Review, vol.47, issue.2, pp.47-198, 1977.
DOI : 10.17763/haer.47.2.c9umx75267433434

M. M. Thin-d, Ruptures scolaires : l'école à l'épreuve de la question sociale, 2005.

M. N. Amade-escot, « L'activité didactique empêchée : outil d'intelligibilité de la pratique enseignante en milieu difficile ». Revue française de pédagogie, pp.168-59, 2009.

N. S. Dickhäuser-o and F. M. Dresel-m, « Rethinking teachers' goal orientations: conceptual and methodological enhancements ». Learning and instruction, pp.574-586, 2011.

P. A. Christodoulidis-t, « A measure of teachers' achievement goals, pp.349-361, 2007.

P. D. and K. G. Guinard-j.-y, « Les orientations de valeur des enseignants d'éducation physique. Influence du sexe, de l'âge et de l'ancienneté, pp.81-89, 2008.

R. J. , B. R. , and S. L. Schiefele-u, « Teachers' goal orientations for teaching: associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout ». Learning and instruction, pp.20-34, 2010.

R. J. Günther-c, « Achievement goals for teaching and teachers' reference norms: Relations with instructional practices ». Teaching and teacher education, pp.27-1111, 2011.

R. L. Sève-c and D. M. Bertone-b, « Indétermination, contradiction et exploration : trois expériences typiques des enseignants débutants en Éducation physique ». Revue des sciences de l'éducation, pp.535-554, 2004.

R. L. Sève-c, S. J. , and T. J. Durand-m, « Beginning teachers' situated emotions: A study of first classroom experiences », Journal of education for teaching, vol.29, issue.3, pp.219-234, 2003.

R. J. Durand-m, « Planification et décision chez les enseignants ». Revue française de pédagogie, pp.81-107, 1993.

S. P. and T. D. Trouilloud-d, « Climat motivationnel instauré par l'enseignant et implication des élèves en classe : l'état des recherches, pp.157-147, 2006.

V. O. Gal-petitfaux, « Relation between students' involvement and teacher management strategies in French " difficult " classrooms ». Physical education and sport pedagogy, pp.647-669, 2015.

V. O. Gal-petitfaux-n and . Potdevin-f, « A successful form of tradeoff in compensatory policy classrooms ». European physical education review, pp.340-361, 2015.

Y. N. Van and B. M. Postmes-t, « A meta-analysis of selfreported achievement goals and nonself-report performance across three achievement domains (work, sports, and education) ». Plos one, p.93954, 2014.

Z. A. Van, La scolarisation dans les milieux « difficiles » : politiques, processus et pratiques, 1997.

Z. A. Van, L'école de la périphérie : scolarité et ségrégation en banlieue, 2001.