Computer-aided recognition of written words by non verbal children with autism - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Enfance Year : 2012

Computer-aided recognition of written words by non verbal children with autism

Présentation d’un support informatique de reconnaissance de mots écrits pour des enfants non verbaux avec autisme

(1, 2) , (2, 1)
1
2

Abstract

The difficulties of persons with autism to establish a verbal or non verbal communication with others are often considered as related to specific cognitive performance, more specifically to a more efficient processing of visual stimuli as compared to auditory ones. This paper presents a protocol adapted to the type of processing of non verbal children with autism to allow them to recognize written words. In this protocol, written words are associated with their oral and pictorial counterpart via a computer-aided presentation. This protocol is intended to be tested in a systematic way so as to explore how far an access to written symbols is possible for non verbal persons with autism.
Les difficultés que rencontrent les personnes avec autisme pour communiquer avec autrui sont souvent mises en relation avec un fonctionnement cognitif particulier fondé par exemple sur de meilleures capacités de traitement des stimuli visuels que des stimuli auditifs. Cet article présente un dispositif prenant en compte les capacités de traitement des enfants non verbaux avec autisme pour leur permettre de reconnaître des mots écrits. Ce dispositif assisté par ordinateur, est basé sur la présentation de mots écrits en association avec leurs formes orales et leurs référents. Il mérite d’être testé systématiquement pour explorer les possibilités d’un accès aux symboles arbitraires chez les personnes non verbales avec autisme.
Fichier principal
Vignette du fichier
Enfance-Vernay-2012.pdf (2.27 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Publisher files allowed on an open archive
Loading...

Dates and versions

hal-01709922 , version 1 (15-02-2018)

Identifiers

Cite

Frédérique Vernay, Jean-Yves Roussey. Présentation d’un support informatique de reconnaissance de mots écrits pour des enfants non verbaux avec autisme. Enfance, 2012, 64 (4), pp.411 - 422. ⟨10.4074/S0013754512004041⟩. ⟨hal-01709922⟩
119 View
205 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More