L’organisation de la personnalité chez l’enfant : l’apport des recherches en psychologie développementale et différentielle - Aix-Marseille Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence Année : 2017

L’organisation de la personnalité chez l’enfant : l’apport des recherches en psychologie développementale et différentielle

Résumé

This article outlines advances in developmental and differential psychology that may help understand how the child personality (a) is organized, (b) changes throughout development, and (c) might be assessed in clinical settings. Three major sections structure the paper. First, we present the integrative model proposed by McAdams and Pals (2006) that delineates three critical ingredients of personality: the " dispositional signature " (which mainly corresponds to the Big Five traits), characteristic adaptations (i.e. socio-cognitive mechanisms that influence the way children understand events and cope with difficulties), and narrative identity (i.e. self-defining life narratives). Second, we examine the developmental literature indicating that children's personality is shaped by multiple forces (from temperament to familial experiences) interacting over time within transactional mechanisms. This literature also demonstrates that children's personality, once under construction, becomes itself a driving force that orients developmental pathways. Third, we envisage how this theoretical framework could inspire a comprehensive assessment strategy in order to (a) integrate information from multiple sources and (b) guide educational and therapeutic intervention strategies.
Cet article présente les apports de la psychologie développementale et différentielle à la compréhension de l'organisation et de l'évolution de la personnalité chez l'enfant. À partir du modèle intégratif proposé par McAdams et Pals (2006), trois principaux constituants de la personnalité sont envisagés : les traits de personnalité définis dans le cadre de la théorie du Big Five, les systèmes d'interprétation et d'adaptation (la façon dont l'enfant donne sens aux événements et s'y ajuste) et l'identité narrative (la mise en cohérence progressive de ses représentations autobiographiques). Les mécanismes transactionnels qui président à l'évolution de la personnalité sont alors envisagés, ainsi que leur influence sur la dynamique développementale générale de l'enfant. La troisième partie de l'article examine les implications cliniques de ces apports du point de vue des pratiques d'évaluation de la personnalité dans le cadre de l'examen psychologique de l'enfant et des pistes d'accompagnement éducatif et thérapeutique que cette approche suggère
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hal-01772166 , version 1 (20-04-2018)

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Citer

Patrick Perret, Anne Congard. L’organisation de la personnalité chez l’enfant : l’apport des recherches en psychologie développementale et différentielle. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, 2017, 65 (2), pp.118 - 126. ⟨10.1016/j.neurenf.2016.12.006⟩. ⟨hal-01772166⟩
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