Skip to Main content Skip to Navigation
Journal articles

La construction de la notion de vivant et les jeux de personnages virtuels

Résumé : Notre question de recherche consiste à comprendre quels sont les effets des jeux vidéo de simulation de personnages vivants sur les conceptions du vivant chez l'enfant, en particuliers sur la distinction entre vivant et inerte. Il s'agit d'identifier les différences conceptuelles entre les populations de joueurs et de non joueurs. Ainsi, certains jeux pourraient faire émerger des obstacles aux apprentissages ou au contraire les faciliter. Nous présentons la première étape de notre étude qui a consisté en une enquête exploratoire identifiant les pratiques vidéo ludiques des enfants. Puis, l'analyse précise des contenus de ces jeux au regard d'une analyse épistémologique de la notion de vivant nous permet de formuler les premières hypothèses d'influence sur les conceptions du vivant. MOTS-CLÉS Virtuel, vivant, inerte, jeux vidéo, conceptions ABSTRACT Our research question is to understand the effects of video games including life simulation on the conceptions of living by the child and his distinction between living and inert. We aim to identify the conceptual differences between the populations of players and non-players. Thus, some games could create barriers to learning or facilitate it. We present the first stage of our study which consisted of an exploratory survey identifying the most used video games among children. Then, we'll do a precise analysis of these games' contents in terms of epistemological analysis about the living concept. This analysis allows us to make first assumptions about the games' influences on children conceptions of life.
Document type :
Journal articles
Complete list of metadatas

Cited literature [30 references]  Display  Hide  Download

https://hal-amu.archives-ouvertes.fr/hal-01774238
Contributor : Jérémy Castéra <>
Submitted on : Monday, April 23, 2018 - 2:57:25 PM
Last modification on : Tuesday, September 17, 2019 - 9:43:00 AM
Long-term archiving on: : Wednesday, September 19, 2018 - 1:34:10 AM

File

2205-3747-1-PB.pdf
Publisher files allowed on an open archive

Identifiers

  • HAL Id : hal-01774238, version 1

Citation

Rayanne El Jamal, Jérémy Castéra, Pascale Brandt-Pomares. La construction de la notion de vivant et les jeux de personnages virtuels. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, University of Patras, 2014, 2014, pp.148 - 162. ⟨hal-01774238⟩

Share

Metrics

Record views

101

Files downloads

256