Skip to Main content Skip to Navigation
Journal articles

Développement d’un modèle de chaîne énergétique pour aider les élèves à adopter une vision globale de l’énergie dès l’école primaire

Résumé : This study describes the first results of an exploratory study focused on the conditions of the task that could influence how grade 4 and 5 students represent energy chains. Three factors have been analyzed: the number of elements which composed the energy chain, the number of objects represented on each picture, and the type of object represented in the picture. A survey methodology was employed. The results show that each of the three factors has an impact on the success of students to represent complete energy chains. The impact of the type of objects was reproduced in a second survey. RÉSUMÉ Ce travail se base sur une étude exploratoire s'intéressant aux conditions susceptibles d'influencer la réalisation de chaînes énergétiques complètes par des élèves de 9-10 ans (grade 4-5). Trois conditions ont été analysées : le nombre d'éléments qui composent la chaîne énergétique, le nombre d'objets présentés sur chaque image et le type d'objet que les dessins représentent (carburant, combustible, vivant). Une méthodologie de type enquête a été élaborée. Les résultats montrent que chacune des trois conditions influencent la réussite des élèves pour réaliser des chaînes énergétiques complètes. L'impact du type d'objets a été reproduit dans une seconde enquête.
Document type :
Journal articles
Complete list of metadatas

Cited literature [25 references]  Display  Hide  Download

https://hal-amu.archives-ouvertes.fr/hal-01793985
Contributor : Antonin Boyer <>
Submitted on : Thursday, March 7, 2019 - 12:34:24 PM
Last modification on : Tuesday, September 17, 2019 - 9:42:20 AM
Long-term archiving on: : Saturday, June 8, 2019 - 2:39:43 PM

File

Boyer et Givry - 2018 - Déve...
Files produced by the author(s)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01793985, version 1

Citation

Antonin Boyer, Damien Givry. Développement d’un modèle de chaîne énergétique pour aider les élèves à adopter une vision globale de l’énergie dès l’école primaire. Review of science, mathematics and ICT education, Laboratory of Didactics of Sciences, Mathematics and ICT, Department of Educational Sciences and Early Childhood Education - University of Patras., 2018, 12 (1), pp.41-60. ⟨hal-01793985⟩

Share

Metrics

Record views

155

Files downloads

255