Using drawings to explore preschool children's ideas about shadow formation - Aix-Marseille Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Review of science, mathematics and ICT education Année : 2016

Using drawings to explore preschool children's ideas about shadow formation

Glykeria Fragkiadaki
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1032205
Maria Kampeza
  • Fonction : Auteur

Résumé

This paper aims at exploring children's ideas concerning shadow formation as they are expressed through their drawings. A qualitative research approach was adopted using two sets of data (89 drawings in total) collected over a period of 6 months in two kindergartens, one in France and a second in Greece. The drawings in each group were realised using similar instructions defined jointly by the team of researchers. The indicators that were used to analyse the drawings can be aggregated in four categories: presence of the three entities needed to represent the phenomenon of shadow formation, shadow characteristics, alignment, and nature of light. Results are presented not with the intention of comparison of the two groups, but with the disposition of highlighting the diversity of categories that emerged. Findings and educational implications for science at kindergartens are thoroughly discussed. Keywords Physics learning, preschool, formation of the shadows, early science education, drawings 56 Alice Delserieys, MAriA-AntoniettA iMpeDovo, GlykeriA FrAGkiADAki, MAriA kAMpezA résumé Cet article vise à explorer les idées des enfants concernant la formation des ombres telles qu'elles s'expriment dans leurs dessins. Une approche qualitative a été adoptée. Celle-ci s'appuie sur deux séries de données (89 dessins au total), recueillis pendant une période de 6 mois dans deux écoles maternelles en France et en Grèce. Dans chaque groupe, les dessins ont été réalisés sur la base de consignes similaires, définies conjointement par l'équipe de chercheurs. Les indicateurs utilisés pour analyser les dessins peuvent être regroupés en quatre catégories: présence des trois éléments nécessaires à la représentation du phénomène de formation des ombres, caractéristiques de l'ombre, alignement, et nature de la lumière. Il ne s'agit pas, ici, de comparer les deux groupes, mais de mettre en évidence la diversité des catégories émergeant de l'analyse des dessins. Les implications en matière d'éducation scientifique à l'école maternelle sont discutées.
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Dates et versions

hal-01794664 , version 1 (22-05-2018)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01794664 , version 1

Citer

Alice Delserieys, Maria-Antonietta Impedovo, Glykeria Fragkiadaki, Maria Kampeza. Using drawings to explore preschool children's ideas about shadow formation. Review of science, mathematics and ICT education, 2016. ⟨hal-01794664⟩
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