La maîtrise de la chaîne logistique comme support au développement des réseaux de franchise : approches stratégiques, organisationnelles et sociétales, 2017. ,
Le réseau d'entreprises : vers une synthèse des connaissances, Management International, vol.7, issue.4, pp.49-59, 2003. ,
Le management des réseaux : tisser du lien social pour le bien-être économique, 2013. ,
Opportunism, knowledge, and the performance of franchise chains, Strategic Management Journal, vol.29, issue.13, pp.1451-1463, 2008. ,
, The economics of franchising (2 e éd.), 2010.
Playing the collaboration game right?Balancing trust and contracting, vol.25, pp.497-504, 2005. ,
DOI : 10.1016/j.technovation.2004.09.001
La réactivité des réseaux de franchise face aux chocs externes : proposition d'un modèle conceptuel, 2010. ,
Big Brother is watching you ! Le rôle des technologies de l'information dans la stratégie de contrôle des réseaux de points de vente franchisés, Décisions Marketing, vol.45, pp.7-20, 2007. ,
Les réseaux de franchise. La Découverte, Paris. Bradach J, 1998. ,
The choice of organizational form the case of franchising, Journal of Financial Economics, vol.18, issue.2, pp.401-420, 1987. ,
Effects of contract and trust on franchisor performance, Contemporary Economics, vol.11, issue.4, pp.383-400, 2017. ,
Réputation des réseaux de franchise et restrictions verticales, Revue Économique, vol.58, issue.4, pp.891-914, 2007. ,
DOI : 10.3917/reco.584.0891
Performance in franchising networks, 2017. ,
DOI : 10.4337/9781785364181.00032
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01367370
, Handbook of research on franchising, pp.397-414
Antecedents and consequences of franchising: past accomplishments and future challenges, Journal of Management, vol.37, issue.1, pp.99-126, 2011. ,
DOI : 10.1177/0149206310386963
A futuristic research agenda for the field of franchising, Journal of Small Business Management, vol.46, issue.1, pp.91-98, 2008. ,
The impact of trust on strategic resource acquisition through interorganizational networks: towards a conceptual model, Human Relations, vol.58, issue.12, pp.1523-1543, 2005. ,
Louis W. Stern : les canaux de distribution, Les grands auteurs en marketing, pp.363-390, 2016. ,
International entry mode choice in a franchise setting, Proceedings of the 1 st Economics & Management of Franchising Networks Conference. Vienna, pp.1-27, 2003. ,
Opportunistic behaviors in franchise chains: the role of cohesion among franchisees, Strategic Management Journal, vol.32, issue.9, pp.930-948, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00738124
Quels sont les savoirfaire sources de l'avantage concurrentiel en franchise ? Rapport pour le compte de la Fédération Française de la Franchise, 2009. ,
A decisional modeling for network franchise and supply chain management. Supply Chain Forum, An International Journal, vol.15, issue.3, pp.52-64, 2014. ,
The use of rewards to increase and decrease trust: mediating processes and differential effects, Organization Science, vol.14, issue.1, pp.18-31, 2003. ,
État des recherches sur les canaux de distribution, Revue Française de Gestion, vol.90, pp.66-76, 1992. ,
La distribution : organisation et stratégie (2 e éd, 2012. ,
Les voies de recherche en distribution, Recherche & Applications en Marketing, vol.3, issue.3, pp.53-65, 1988. ,
DOI : 10.1177/076737018800300304
La chaîne et le réseau, Dedans dehors : les nouvelles frontières de l'organisation. Vuibert, pp.23-53, 1997. ,
Logistique et administration générale des structures en réseau, Revue Gestion 2000-Management & Prospective, vol.16, pp.109-125, 1999. ,
L'intermédiation logistique dans le pilotage des chaînes multi-acteurs : proposition d'une grille d'analyse, Management & Avenir, vol.98, pp.159-186, 2017. ,
DOI : 10.3917/mav.098.0163
La prestation logistique : origines, enjeux et perspectives, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01442938
Cooperative arrangements among entrepreneurs: an analysis of opportunism and communication in franchise structures, Journal of Business Research, vol.36, issue.1, pp.67-79, 1996. ,
DOI : 10.1016/0148-2963(95)00164-6
Knowledge transfer in franchising, Handbook of research on franchising, pp.234-245, 2017. ,
DOI : 10.4337/9781785364181.00022
Le contrôle des réseaux de franchise, Comptabilité Contrôle Audit, vol.17, issue.1, pp.99-121, 2011. ,
Trust, decision rights delegation, and performance?The case of franchising, Journal of Small Business Management, vol.54, issue.3, pp.973-991, 2016. ,
Influence of franchisee selection criteria on outcomes desired by the franchisor, Journal of Business Venturing, vol.14, issue.4, pp.363-395, 1999. ,
Corporate brand and organizational identity, 2002. ,
DOI : 10.4324/9780203361726.ch9
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00789271
Corporate and organizational identities: integrating strategy, marketing, communication and organizational perspectives, pp.175-194 ,
Contrôle et innovation : étude de l'effet médiateur de la diffusion des connaissances dans les réseaux de franchise, Comptabilité Contrôle Audit, vol.23, issue.3, pp.63-95, 2017. ,
Standardization and adaptation in business format franchising, Journal of Business Venturing, vol.14, issue.1, pp.69-85, 1999. ,
DOI : 10.1016/s0883-9026(97)00097-9
The evolution of marketing channel research domains and methodologies: an integrative review and future directions, Journal of Retailing, vol.91, issue.4, pp.569-585, 2015. ,
A meta-analysis of supply chain integration and firm performance, Journal of Supply Chain Management, vol.49, issue.2, pp.34-57, 2013. ,
Exploring the role of dynamic capabilities in firm performance under the resource-based view framework, Journal of Business Research, vol.67, issue.3, pp.407-413, 2014. ,
La franchise. EPAC International, 2010. ,
Defining supply chain management, Journal of Business Logistics, vol.22, issue.2, pp.1-25, 2001. ,
Une stratégie de subversion pour transformer son environnement concurrentiel : l'exemple du Groupe Seb. Gestion : Revue Internationale de Gestion, vol.24, pp.12-20, 1999. ,
The extent, motivation, and effect of tying in franchise contracts, Managerial & Decision Economics, vol.21, issue.5, pp.191-201, 2000. ,
Can a franchise chain coordinate, Journal of Business Venturing, vol.17, issue.4, pp.325-341, 2002. ,
Supplier development: improving supplier performance through knowledge transfer, Journal of Operations Management, vol.25, issue.1, pp.42-64, 2007. ,
An extended transaction cost model of decision rights allocation in franchising: the moderating role of trust, Managerial & Decision Economics, vol.34, issue.3-5, pp.170-182, 2013. ,
An assessment of resource-based theorizing on firm growth and suggestions for the future, Journal of Management, vol.44, issue.1, pp.32-60, 2018. ,
Will successful franchise systems ultimately become wholly-owned chains, Journal of Retailing, vol.44, issue.4, pp.69-83, 1969. ,
Tendances d'évolution des canaux de distribution : un éclairage à partir des stratégies logistiques, Décisions Marketing, vol.31, pp.7-14, 2003. ,
, Relations inter-organisationnelles dans les canaux de distribution : les dimensions logistiques, vol.12, pp.61-82, 1997.
L'entreprise en réseau, 1993. ,
Knowledge management and franchise systems, Industrial Marketing Management, vol.38, issue.2, pp.173-180, 2009. ,
Inter-organizational communication as a relational competency: antecedents and performance outcomes in collaborative buyer-supplier relationships, Journal of Operations Management, vol.26, issue.1, pp.45-64, 2008. ,
Théories des contrats et réseaux de franchise. Revue Française d'Économie, vol.18, pp.151-191, 2004. ,
Know-how transfer mechanisms in franchise networks: a study of franchisee perceptions, Knowledge Management Research & Practice, vol.15, issue.2, pp.272-281, 2017. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01615110
La chaîne logistique, un concept alternatif au canal de distribution pour étudier les relations entre clients et fournisseurs, 2007. ,
, La gestion des chaînes logistiques multi-acteurs : perspectives stratégiques. Presses Universitaires de, pp.163-184
Perspectives fondées sur les ressources : proposition de synthèse, Revue Française de Gestion, vol.204, pp.87-103, 2010. ,
Approche béhavioriste de l'intermédiation logistique : le rôle dynamisant du prestataire de services logistiques (PSL), 2015. ,
Explaining the distribution of franchised and company-owned outlets in franchise systems, Journal of Management, vol.24, issue.6, pp.717-739, 1998. ,
Colas, burgers, shakes, and shirkers: towards a sociological model of franchising in the market economy, Journal of Business Venturing, vol.14, issue.4, pp.323-344, 1999. ,
Marketing channels, 1977. ,
Impediments to the transfer of best practice within the firm, Strategic Management Journal, vol.17, issue.SI, pp.27-44, 1996. ,
La logistique au service de l'entreprise : moyens, mécanismes et enjeux, 1983. ,
Information sharing and collaborative behaviors in enabling supply chain performance: a social exchange perspective, International Journal of Production Economics, vol.148, pp.122-132, 2014. ,
Trust in interorganizational relationships: a meta-analytic integration, Journal of Management, vol.43, issue.4, pp.1050-1075, 2017. ,