Accéder aux compétences syntaxiques des élèves (8-11 ans) : le cas des relatives
Abstract
Accessing the syntactic competences of pupils (aged 8 to 11): the case of relative clauses In this paper, we propose a syntactic analysis of the relative pronouns in writing texts, at the micro level (within the sentence) and at the macro level (inside the text). This study focuses on the relative clauses employed in 132 narrative texts (pupils aged 8 to 11). The analysis shows an inequality in the use of relative clauses and refers to notions of competence and register. The results highlight on how pupils use relative clauses in their text: in combination role (on the syntagmatic axis) and more rarely, in filling list (on the paradigmatic axis). These first results on the use of relative clauses are valuable clues to think teaching at school.
Dans cet article, nous proposons une analyse syntaxique des pronoms relatifs à l'écrit, au plan micro (à l'intérieur de la phrase) et au plan macro (à l'intérieur du texte). L'étude porte sur les relatives employées dans un texte narratif par 132 élèves de 8 à 11 ans. L'analyse montre une inégalité dans l'usage des relatifs et renvoie aux notions de compétence et de genre. Les résultats apportent un éclairage nouveau sur la façon dont les élèves utilisent les relatives dans leur texte : dans des situations d'emboîtement (sur l'axe syntagmatique) et plus rarement, dans des situations d'entassement (sur l'axe paradigmatique). Ces premiers résultats sont de précieux indices pour penser leur apprentissage à l'école.
Origin : Publication funded by an institution
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