A. E. Alwani and S. Soomro, Barriers to effective use of information technology in science education at Yanbu Kingdom of Saudi Arabia, S. Soomro (dir.), E-learning experiences and future, pp.35-47, 2010.

A. Balanskat, R. Blamire, and S. Kefala, A review of studies of ICT impact on schools in Europe, (EUN). European Schoolnet in the framework of the European Commission's ICT cluster, 2006.

, A review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teachers. BECTA, ICT Research, 2004.

J. Cohen, État d'avancement de la mise en oeuvre du programme GENIE-juillet 2010, 1988.

G. Farrell and I. Shafika, Survey of ICT and education in Africa : A summary report, based on 53 country surveys. Enquête sur les TICs et l'Éducation en Afrique, 2007.

P. M. Fayers and D. Et-machin, Quality of life. Assessment, analysis and interpretation, 2000.

, ? Formation et profession, vol.23, issue.2, p.2015

, Les TIC au service de l' éducation : Impact et enseignements retenus des activités appuyées par IICD. Pays-Bas, International Society for Technology in Education (ISTE), 2007.

T. Karsenti, Intégration pédagogique des TIC : Stratégies d'action et pistes de réflexion. Ottawa : CRDI (Centre de recherches pour le développement international, 2009.

J. Kulik, Meta-analytic studies of findings on computer-based instruction, Technology Assessment in Education and Training, pp.9-33, 1994.

S. Machin, S. Mcnally, and O. Silva, New technology in schools: Is there a payoff?, 2006.

M. Mastafi, Intégration et usages des TIC dans le système éducatif marocain : Attitudes des enseignants de l' enseignement primaire et secondaire. Revue Adjectif, 2013.

M. Mastafi, Obstacles à l'intégration des technologies de l'information et de la communication (TIC) dans le système éducatif marocain. frantice.net, pp.50-65, 2014.

, Référentiel C2i2e, Cyberformation, les enjeux du partenariat, 2001.

W. Pelgrum and R. Et-anderson, ICT and the emerging paradigm for lifelong learning, An IEA educational assessment of infrastructure, goals, and practices in twenty-six countries (2 e édition, 2001.

W. Pelgrum and N. Law, Les TIC et l'éducation dans le monde, tendances, enjeux et perspectives, TIC UNESCO : Un référentiel de compétences pour les enseignants, 2004.

Y. Zhao and F. L. Bryant, Can teacher technology integration training alone lead to high levels of technology integration? A qualitative look at teachers' technology integration after state mandated technology training. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, vol.5, pp.53-62, 2006.

L. La-bulgarie, L. Canada, and . Chine, SITES M1 (Second Information Technology in Education Studies) est un programme de recherche axé sur une évaluation comparative de l'usage des TIC dans de nombreux pays, vol.1, 1999.

, GENIE = GENéralisation des TIC dans l'Enseignement

, MDH = million de dirhams marocain, 1 euro est environ égal à 11 DH

. European,

, BECTA : British Educational Communications and Technology Agency

, Pour citer cet article

M. Mastafi, Intégrer les TIC dans l'enseignement : Quelles compétences pour les enseignants? Formation et profession, vol.23, 2014.