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Conference Poster Year :

Orchestra in school and democratic education through music

L’orchestre à l’école. L’éducation démocratique par la musique

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Abstract

Mandated by the academic delegation to the training and pedagogical innovation (DAFIP) of the rectorate of Aix-Marseille, we asked a teacher of the school Château Pitty Orchestra device at school on the relations between people living in the neighborhood Notre-Dame in Gardanne and their school. This research is part of the "Research-Land-Training" relationship that exists between the Aix-Marseille Rectorate, the SFERE-Provence federative educational research body, and the AMU ESPE. The elementary school of Château Pitty is located in Gardanne, a town of 20,000 inhabitants. Classified REP + school, it welcomes 120 students in 5 classes ranging from CP to CM2. The "Orchestra at school" system is based on an associative structure supported by the municipality, Rotary, the Association of Parents and the Rectorate of the Aix-Marseille Academy. This name is not to the hearing of the child, it was questioned about the influence of the device. We seek to verify the impact of the device on the process of individualization from a few indicators. A questionnaire prepared by the team and reformulated by the teachers of schools distributed to students 68) and parents of students (40) from CE2 to CM2. The handover was conducted in collaboration with the levels of teachers and principals of the school. The terms and conditions resulted in students completing the questionnaire in class and parents at home. It is a type of multiple-choice questionnaire and free answers (see inserts of cards). The method of analysis is estimated on a quantitative approach by a qualitative and analytical approach by semantics (see Greimas 1966, Lebahar 2007, Prieto 1975). The results obtained on the behavior of pupils and parents and on the quality of the impact of this device. It was very easy in the discussion to relativize the impact on the behavior of parents as a whole, even if at the social and cognitive level, improved responses.
Mandaté par la délégation académique à la formation et à l’innovation pédagogique (DAFIP) du rectorat d’Aix-Marseille, sur la demande d’une équipe d’enseignants de l’école Château Pitty pour mener une étude sur l’impact du dispositif Orchestre à l’école sur les relations entre les personnes vivant dans le quartier Notre Dame à Gardanne et leur école. Cette recherche s’inscrit dans la relation « Recherche-Terrain-Formation » qui existe entre le rectorat d’Aix-Marseille, la structure fédérative de recherche en éducation SFERE-Provence, et l’ESPE d’AMU. L’école élémentaire de Château Pitty est située à Gardanne, une commune de 20 0000 habitants. Classée école REP+, elle accueille 120 élèves dans 5 classes allant du CP au CM2. Le dispositif « Orchestre à l’école » repose sur une structure associative soutenue par la municipalité, le Rotary, l’association des parents d’élèves et le Rectorat de l’académie d’Aix-Marseille. Notre proposition de poster est fondée sur les résultats obtenus lors d’une enquête réalisée auprès des élèves et des parents d’élèves que nous avons questionné sur l’influence du dispositif. Nous cherchions à vérifier l’impact du dispositif sur le processus d’individuation à partir des quelques indicateurs. Un questionnaire préparé par l’équipe et reformulé par les professeures des écoles a été distribués aux élèves 68) et aux parents d’élèves (40) de CE2 à CM2. La passation a été réalisée en collaboration a lveces professeures des écoles et le directeur de l’école. Les modalités ont fait que les élèves ont renseigné le questionnaire en classe, et les parents à la maison. Il s’agit d’un type de questionnaire à choix multiples et réponses libres (cf. insertions des fiches). La méthode d’analyse est fondée sur une approche quantitative par pourcentage et une approche qualitative par analyse sémantique (cf. Greimas, 1966 ; Lebahar, 2007 ; Prieto, 1975). Les résultats portent sur le comportement des élèves et des parents et renseignent sur la qualité de l’impact de ce dispositif. Il convient cependant, comme nous l’explicitons dans la discussion, de relativiser cet impact sur le comportement des parents dans leur ensemble, même si sur le plan social et cognitif, des réponses apportées par les élèves semblent plutôt positives.
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19.09.21 Tortochot & Terrien .POSTER_DAFIP_OE-2.pdf (2.1 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)

Dates and versions

hal-02310880 , version 1 (10-10-2019)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02310880 , version 1

Cite

Pascal Terrien, Eric Tortochot. L’orchestre à l’école. L’éducation démocratique par la musique. Journée Scientifique SFERE-Provence, Oct 2019, Aix-en-Provence, France. . ⟨hal-02310880⟩
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