Skip to Main content Skip to Navigation
Journal articles

Entrer dans un genre procédural : l'écriture d'un programme de construction en géométrie

Abstract : The discovery of a procedural genre: the writing of a program of construction in geometry. The writing of a program of geometrical construction is a particular kind of task in so far as it requires the respect of some strict expectations in addition to mathematical work. Thanks to analysis of in-class sessions in primary school, we wonder how three pupils with difficulties appropriate these expectations and succeed in (or do not succeed in) overcoming various obstacles in order to enter in this specific genre. Résumé. L'écriture d'un programme de construction géométrique constitue un type de tâche particulier dans la mesure où, en plus du travail mathématique, il nécessite le respect de certaines attentes formelles. À partir de l'analyse de séances dans une classe de CM2, nous regardons comment trois élèves souvent en difficulté en mathématiques s'approprient toutes ces contraintes et parviennent (ou ne parviennent pas) à surmonter les différents obstacles pour pouvoir entrer dans ce genre discursif procédural.
Document type :
Journal articles
Complete list of metadatas

Cited literature [78 references]  Display  Hide  Download

https://hal-amu.archives-ouvertes.fr/hal-02389016
Contributor : Karine Millon Faure <>
Submitted on : Monday, December 2, 2019 - 11:54:19 AM
Last modification on : Wednesday, October 14, 2020 - 3:49:28 AM
Long-term archiving on: : Tuesday, March 3, 2020 - 8:44:53 PM

Files

 Restricted access
To satisfy the distribution rights of the publisher, the document is embargoed until : 2020-12-03

Please log in to resquest access to the document

Identifiers

  • HAL Id : hal-02389016, version 1

Citation

Karine Millon Faure, Marie-Noëlle Roubaud, Teresa Assude. Entrer dans un genre procédural : l'écriture d'un programme de construction en géométrie. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Institut de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques de Paris (IREM), 2019, 24. ⟨hal-02389016⟩

Share

Metrics

Record views

156