L. Iasonas and B. Bill, Accuracy of measurement in the context of mathematics national curriculum tests in England for ethnic minority pupils and pupils who speak English as an additional language, Journal of Educational Measurement Fall, vol.41, issue.3, pp.239-259, 2004.

M. Dias and C. , Les progressions linguistiques et scolaires des collégiens nouvellement arrivés en France, 2012.

M. Dias and C. , Enseigner les mathématiques avec des écoliers non ou peu francophones », Quelles ressources pour enrichir les pratiques et améliorer les apprentissages mathématiques à l'école primaire ? Actes du 41ème Colloque international des Professeurs et Formateurs de Mathématiques chargés de la Formation des Maîtres, 2014.

M. Dias-catherine-et-millon-fauré and K. , French as an Additional Language for Mathematics' Purposes », dans N. Monnier (éd.), Languages for Specific Purposes in History, 2018.

M. Karine, « Un phénomène d'oubli au début du collège chez les élèves migrants : source de difficultés pour les apprentissages ? » Petit x, vol.83, pp.5-26, 2010.

M. Karine, Les répercussions des difficultés langagières des élèves sur l'activité mathématique en classe : le cas des élèves migrants, thèse de doctorat, 2011.

M. Karine, Enseigner les compétences langagières indispensables à l'activité mathématique, vol.90, pp.49-64, 2013.

M. Karine, L'enseignement des mathématiques aux élèves allophones. La plaine Saint Denis, Connaissances et savoirs, 2017.

, Où en sont les élèves issus de l'immigration dans les établissements d'enseignement défavorisés ?, OCDE, 2012.

, Direction de l'Évaluation de la Prospective et de la Performance (DEPP), « 60 700 élèves allophones en 2016-2017 : 90% bénéficient d'un soutien linguistique, vol.18, 2018.

S. Julia, G. Belton-kocher-evelyn, P. Douglas, and . John, « The impact of language characteristics in mathematics test items on the performance of English language learners and students with disabilities », Educational Assessment, vol.11, pp.105-126, 2006.

T. Skutnabb-kangas-tove and . Pertti, Teaching migrant children's mother tongue and learning the language of the host country in the context of the sociocultural situation of the migrant family, Research Reports, pp.15-99, 1976.

S. Bernard and E. Shohamy, « Language in Israeli Society and Education, International Journal of the Sociology of Language, vol.137, pp.93-114, 1999.

W. Jia and P. Goldschmidt, « Opportunity to learn, language proficiency and migrant status effects on mathematics achievement, The journal of educational research, vol.93, issue.2, pp.101-111, 1999.