WHEN A MAN BECOMES AN ANIMAL IN MAQUIS OF ALFONS CERVERA
QUAND L HOMME DEVIENT BÊTE : L'ANIMAL AU SERVICE D'UNE IDEOLOGIE DANS MAQUIS DE CERVERA
Abstract
In 1997, the Spanish author Alfons Cervera publishes Maquis to give the floor to those that the History forgot, those who continued the fight against Franco while the Civil War was officially ended. The author offers a poignant, often crude and rough story on the fratricide fight which goes on between both sides. The confrontation quickly raises the question of the place of the humanity while the animality progresses as the war of resistance gets stuck. Analyzing the various ways of loss of humanity organized around three axes that are the animality, the madness and the bestiality, we want to show how the subtle demarcation between bestiality and animality allows to question the apparent ecuminicism of a novel where each part would assume its part of inhumanity.
En 1997, l'auteur espagnol Alfons Cervera publie Maquis afin de rendre la parole aux oubliés de l'histoire, ceux qui ont continué la lutte contre Franco alors que la Guerre était officiellement terminée. L'auteur offre un récit poignant, souvent cru et brutal sur la lutte fratricide qui se prolonge entre les deux camps. L' affrontement pose très vite la question de la place de l'homme dont l'animalisation progresse à mesure que la guerre de résistance s'enlise. Analysant les différents processus de perte d'humanité organisés autour de trois axes que sont l'animalisation, la folie et la bestialité, nous montrons comment la subtile délimitation entre animalité et bestialité permet de remettre en question une oeuvre à l'oecuménisme avoué où chaque clan assumerait sa part d'inhumanité.
Origin : Files produced by the author(s)