LES VERTUS PÉDAGOGIQUES ET ARGUMENTATIVES DES CAS EXEMPLAIRES - Aix-Marseille Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cahiers de Méthodologie Juridique [Numéros spéciaux de la RRJ - Revue de la Recherche Juridique - Droit prospectif] Année : 2019

LES VERTUS PÉDAGOGIQUES ET ARGUMENTATIVES DES CAS EXEMPLAIRES

Résumé

The virtues of exemplary cases explain why our mind is regularly led to seek such a case in order to get a concrete idea of a notion or a general statement. To better perceive these pedagogical virtues of exemplary cases, and to consider them in the context of understanding a rule of law, it will be necessary, first of all, to clarify the notion of « exemplary cases ». This will allow us to see that there are two categories of exemplary cases-those based on an example and those based on an illustration-and that each of them has different pedagogical virtues, particularly in the eyes of jurists. We will then see that the pedagogical virtues of exemplary cases are not the only ones that jurists exploit. Indeed, the latter also know how to take advantage of the argumentative virtues of exemplary cases.
Fichier principal
Vignette du fichier
CMJ 2018-5-233-240_LES_VERTUS_PEDAGOGIQUES.pdf (820.72 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte

Dates et versions

hal-03590881 , version 1 (28-02-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03590881 , version 1

Citer

Franck Haid. LES VERTUS PÉDAGOGIQUES ET ARGUMENTATIVES DES CAS EXEMPLAIRES. Cahiers de Méthodologie Juridique [Numéros spéciaux de la RRJ - Revue de la Recherche Juridique - Droit prospectif], 2019, Le raisonnement par cas. Le raisonnement par cas en droit, 2018-5 (32), pp.2029-2036. ⟨hal-03590881⟩

Collections

UNIV-AMU
36 Consultations
20 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More