CHARACTERISATION OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF TEACHERS OF VOCATIONAL AND TECHNICAL TRAINING IN SENEGAL: AN EXPLORATORY STUDY - Aix-Marseille Université Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Review of science, mathematics and ICT education Année : 2023

CHARACTERISATION OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF TEACHERS OF VOCATIONAL AND TECHNICAL TRAINING IN SENEGAL: AN EXPLORATORY STUDY

Résumé

This paper presents an approach to characterising the professional identity of technical vocational teachers based on psychosociological indicators. The indicators are based on the scientific literature and refer to the representation of colleagues and the profession to oneself and the representation of oneself as a person. A questionnaire survey was submitted to two groups of teachers with several years of service. The first group was made up of teachers with a professional degree. The second group consisted of contract teachers who teach without a professional diploma. This study shows the existence of several identity profiles of technical vocational training (TVET) teachers in Senegal.
Cet article présente une approche pour caractériser l’identité professionnelle des enseignants de formation professionnelle technique, basée sur des indicateurs psychosociologiques. Les indicateurs sont issus de la littérature scientifique et se réfèrent à la représentation des collègues et de la profession envers soi-même, ainsi qu’à la représentation de soi en tant que personne. Un questionnaire a été soumis à deux groupes d’enseignants ayant plusieurs années d’expérience. Le premier groupe était composé d’enseignants ayant un diplôme professionnel. Le deuxième groupe était constitué d’enseignants contractuels qui enseignent sans diplôme professionnel. Cette étude met en évidence l’existence de plusieurs profils d’identité chez les enseignants de la formation professionnelle technique (TVET) au Sénégal.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03994269 , version 1 (17-02-2023)

Identifiants

Citer

Baba Dièye Diagne, Hélène Cheneval-Armand. CHARACTERISATION OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF TEACHERS OF VOCATIONAL AND TECHNICAL TRAINING IN SENEGAL: AN EXPLORATORY STUDY. Review of science, mathematics and ICT education, 2023, 17 (1), pp.23-44. ⟨10.26220/rev.4166⟩. ⟨hal-03994269⟩
17 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More