Transformations syntaxiques pour une aide à l'apprentissage de la lecture : typologie, adéquation et corpus adaptés - Laboratoire Parole et Langage Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2020

Transformations syntaxiques pour une aide à l'apprentissage de la lecture : typologie, adéquation et corpus adaptés

Résumé

Syntactic transformations to help learning to read : typology, adequacy and adapted corpora. In this paper, we present a typology of syntactic transformations targeted at adapting textual contents addressed to poor-readers and dyslexic children. To make this proposition, we have analyzed a set of parallel texts (original and adapted). We have also applied lexical, morpho-syntactic and discursive transformations to corpora usually read at primary school (second to fourth grades). The different versions have been read by different reader profiles at school. Based on both studies, we have defined a typology of syntactic transformations, with deleted, kept or added information, that could be used as guidelines to adapt texts and facilitate reading to children facing difficulties.
Dans cet article, nous présentons une typologie de transformations syntaxiques permettant une adaptation des contenus textuels à destination d'enfants faibles lecteurs et dyslexiques. Pour arriver à cette proposition, nous avons analysé des textes parallèles originaux et adaptés. Nous avons aussi appliqué des transformations lexicales, morpho-syntaxiques et discursives à des corpus habituellement lus entre CE1 et CM1 que nous avons soumis à des enfants dans ces classes, tous profils confondus. Sur la base de ces deux études, nous avons défini une typologie de transformations syntaxiques, avec des informations supprimées, conservées ou ajoutées, qui pourra servir de guide pour adapter des textes et faciliter l'apprentissage de la lecture dans des cas d'enfants en difficulté. Abstract. Syntactic transformations to help learning to read : typology, adequacy and adapted corpora. In this paper, we present a typology of syntactic transformations targeted at adapting textual contents addressed to poor-readers and dyslexic children. To make this proposition, we have analyzed a set of parallel texts (original and adapted). We have also applied lexical, morpho-syntactic and discursive transformations to corpora usually read at primary school (second to fourth grades). The different versions have been read by different reader profiles at school. Based on both studies, we have defined a typology of syntactic transformations, with deleted, kept or added information, that could be used as guidelines to adapt texts and facilitate reading to children facing difficulties.
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Dates et versions

hal-02562205 , version 1 (04-05-2020)
hal-02562205 , version 2 (09-04-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02562205 , version 1

Citer

Núria Gala, Amalia Todirascu, Delphine Bernhard, Rodrigo Wilkens, Jean-Paul Meyer. Transformations syntaxiques pour une aide à l'apprentissage de la lecture : typologie, adéquation et corpus adaptés. Congrès Mondial de Linguistique Française (CMLF 2020), Jul 2020, Montpellier, France. ⟨hal-02562205v1⟩
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