Former et se former, vivre son métier : que disent les professeurs de français ?
Abstract
After recalling a few "didactic adventures" shared with Francis Carton (the scientific council of the Dictionary of Didactics of Foreign and Second Languages, the responsibility of the Scientific Council of the journal Recherches et Applications and the implementation of the CECA research project), Iwill evoke what seems to me, as these examples show, one of the concerns that we find throughout the career of Francis Carton: the teachers and their training. I will address the issue in two aspects: the initial and continuing training of French teachers, but also the difficulties in practicing the profession by reporting on the results of the IPPF White Paper. I will quote some words of teachers, directly collected in this research.
Après avoir rappelé quelques « aventures didactiques » partagées avec Francis Carton (le conseil scientifique du Dictionnaire de didactique des langues étrangères et secondes, la responsabilité du conseil scientifique de la revue Recherches et Applications et la mise en place du projet de recherche CECA), j'évoquerai ce qui me semble, comme le montrent ces exemples, une des préoccupations que l'on retrouve tout au long de la carrière de Francis Carton : les enseignants et leur formation. J'aborderai la question sous deux aspects : celui de la formation initiale et continue des professeurs de français mais aussi des difficultés d'exercice du métier en faisant état des résultats du Livre blanc de la FIPF. Je citerai quelques paroles d'enseignants, directement recueillies dans cette recherche.
Origin : Publisher files allowed on an open archive